Nejen Amazon chrlí zprávy o tom, jak dobře se e-booky prodávají. Po zlevnění poslední generace Kindlu na rozumnou úroveň a díky solidnímu katalogu dostupných titulů (v angličtině) se e-booky dostávají do rukou normálních lidí. Rád by na tomto odvětví ukázal, že koexistence fyzického a digitálního média je možná a vzájemně prospěšná.
Digitální kniha se prodává dobře
Amazon jako pravděpodobně největší prodejce e-booků současnosti uvádí ke svým prodejům pár zajímavých „statistik“. Podle tiskových zpráv se poslední generace Kindlu prodává lépe, než se prodávala po svém uvedení generace minulá a to celkem logicky – cena padla na velmi přijatelnou úroveň. Další podobně vypovídající statistikou je prohlášení, že mezi květnem a červencem 2010 v prodejích překonaly e-booky knihy v pevné vazbě v poměru 143:100, v červnu 2010 tento poměr měl být dokonce 180:100. V tiskové zprávě k 25. říjnu se uvádí, že v žebříčcích Top 10, 25, 100 a 1000 nejprodávanějších knih vede forma e-booků před formou tištěnou, kde je zahrnuta pevná vazba i paperbacky. Povzdechnout si můžeme jen nad značnou vágností těchto čísel…
Každopádně je jasné, že tento rok je pro e-booky rokem velmi dobrým; čísla rostou, optimismus a oblíbenost formátu také. Dejme ale vše do širšího kontextu. Amazon sice ve svých tiskových zprávách hovoří hlavně o výborných číslech spojených s Kindlem a e-booky, nicméně také uvádí, že rostou prodeje i tištěných knih (specificky mluví o pevné vazbě). Data od svazu amerických vydavatelů hovoří o tom, že celkově má odvětví dobrý rok a že tržby vydavatelům letos poskočily vzhůru o 10%.
Koexistence dvou světů
Otázkou tedy je, jaký je vztah mezi prodeji digitálních a tištěných knih. Pojďme se podívat na příklad Stiega Larssona a jeho trilogii Millennium. Třetí díl této trilogie vyšel v Severní Americe 25. května 2010 a vyšplhal se na vrchol žebříčku prodejnosti v knih v pevné vazbě. Ale nejen v nich – stejné to bylo i s levnějším e-book formátem, který v žádném případě neuškodil prodeji fyzického média. Popularita posledního dílu série pomohla v prodejích dílů předchozích a tak se Stieg Larrson stal jedním z mála lidí (asi dvou), kteří prodali více jak milion kopií e-booků. Třešničkou na dortu jsou prodeje paperbacků a audiobooků, kterým se daří také velmi dobře.
Jak to tak vidím, digitální formát nezabíjí ten fyzický, ale rozšiřuje celý svět knihy jako takové. Oba dva přístupy mají své zastánce a své výhody a nevýhody, a proto nevidím důvod, proč se pouštět pouze jednou cestou. Strach z nových formátů a z neprozkoumaných územích není nic nového. Před dávnými časy filmový průmysl tvrdil, že VHS zničí kina. Inu, nestalo se tak a oba formáty se navzájem podporují a doplňují. Pokud to trochu natáhnu, tak ani iPody (Walkmany, discmany, …) nevyhnaly hi-fi věže z našich obýváků – pouze dali spotřebiteli další možnost, jak s hudbou nakládat.
Já osobně jsem z e-booků nadšený a doufám v ještě lepší zítřky.
Otázka do pranice: Zaznamenáváte nějakou nevraživost mezi oběma tábory? Proč je to tak a čím se to liší například od trhů s hudbou?